Tilde Bergström

Kategori: Utflykter & Resor

LiL roadtrip

För några dagar sedan frågade Sebastien mig om jag har körkort. (Obs inte SebastiAn som jag bor med utan SebastiEn, uttalas myckt franskt pga fransman). När jag svarade ja sa han "well you can borrow my car when i'm at work if u want". Inombords SKREk jag av lycka alltså han e så GÖLLIG. Jag tog första bästa möjlighet att utnyttja detta erbjudande - vilket blev idag. Han började kl 10 och jag började inte förrän 16, så vid 11 tittade jag in i restaurangen och fick nycklarna tillsammans med orden "don't destroy it".

Jag valde ett håll, vänster, och började köra. Satte på min bästa bilåkar-musik vilket är First Aid Kit, alla plattor.

Bil är verkligen FRIHET. Med klarblå himmel, bergen, havet och First Aid Kit's drömmiga musik kändes det som om jag kunde åka vartsomhelst i hela jäkla värden med den här bilen.

Mitt första stopp blev vid ett litet stenugnsbageri som låg gömt bakom en ladugård. Där luktade det nybakt och hemtrevligt. Hyllorna bakom disken var proppfyllda med varma surdegsbröd, men min budget begränsade mig till en liten kardemummabulle. Deras kortmaskin vägrade dock ta emot mitt kort så jag tänkte precis lämna bullen när en mannen bakom mig kliver fram och lägger 20 kr på disken. "Jag får tillbaka det i himlen", sa han å log. Alltså va hahha SÅ fin. Big up till honom <333

Sedan stannade jag typ i varenda liten lucka för att få tid att gapa åt utsikten.

Tog kisspaus vid en rastplats med toa och hittade en liten strand med jättemånga uppspolade maneter. (:(( )

wowZa

Körde vidare, åkte över broar, åkte förbi vägar, stannade, vände och åkte in på vägar. Älskar när det inte finns några rätt eller fel! Jag kunde ju åka vart jag ville. Hamnade vid detta friluftsområde. Tyckte för övrigt det gick mkt bra att köra!! Var faktiskt lite nervös innan (pga tog körkort typ en vecka innan jag åkte till norge) men it was coool. Dock lite skumma hastighetsbegränsningar?? Ofta visade skyltarna vad det inte var för hastighetsbegränsning ist för vad det var. Typ "här är det inte 60". Man ba hopp tack för infon men jag vill gärna veta vad det ÄR.

Här åt jag macka å bulle.

Nordnorge blandat med tropikerna !!!

Sista stoppet blev vid en liten sjö som hette vatndal. 3 km in på en skumpig grusväg kantad av trähus och traktorer fann jag den.

TaCK sebastien!!! best day evahhhh

blåhammardalsvatnet

Tisdag, ledig, sol = vandring. Denna dag bar det av mot en ny destination som jag spanat in tidigare när jag gått förbi en liten skylt som pekat mot "blåhammardalsvatnet". Tänkte checka in vad det kunde tänkas vara för ställe.

Kånken var i sedvanlig ordning packad med kamera, tjockare tröjor (vilket inte behövdes idag det var så varmt!!), block å pennor, morötter och gurkmackor, denna gång extra pimpade med freshly made hummus. Löven har nu blivit helt knallgula och daggen på marken andades höst.

Jag hade verkligen en så himla bra känsla när jag var ute idag! Det var som om naturen ba pumpade mig med energi som gjorde mig helt pirrig. Dagdrömde om alla möjliga sorters vandringar jag vill göra. Turer i Chile och Argentina med Tove, vandring kombinerat med road trip i Nya Zeeland, höga höjder i Nepal och, icke att glömmas!! våra fina svenska fjäll. Vänta bara, jag ska minsann göra allt.

Efter ett par kilometers strosande var jag här

Vid en spegelblank blå liten sjö, till hälften kantad av skog och till hälften av maffiga berg.

Jag hade endast stött på tre får men inte en endaste människa så långt ögat kunde nå, så det kändes lite som om jag hade kommit fram till MIN sjö. Att den låg där å väntade bara på mig.

Jag tog av mig kängorna och doppade fötterna men det var ISkallt så något mer än så blev det inte.

Jag stängde av min podcast och lyssnade ist på några fjärran fårs klingande klockor och en porlande bäck som måste legat i närheten. Åt mina mackor och klottrade i blocket.

På hemvägen stod solen lågt på himlen och det var nästan så fleecetröjan åkte på. Det här var kanske min finaste lilla tur hittills <3

vandra!!!

Hej! Har tänkt skriva detta inlägg i flera dagar men det har obv inte hänt. Och så precis när jag skulle börja idag så försvann internet. Men nuså! Back on track!

I söndags vandrade jag. Frågade Sebastian om ungefärliga directions, packade kånken med mackor, snörade på mig kängorna och gick ut genom dörren. Svårare än så var det inte.

Gick någon km eller två längs bilväg tills jag kom till stigen som Sebastian hade pekat ut och vipps var jag mitt i naturen. Kände mig 100 % som Cheryl Strayed, som att jag var ***ensam i naturen*** och på en resa att **hitta mig själv**.

((side note för er icke vetandes, Cheryl Strayed som vandrade 100 dagar på Pacific Crest-leden och senare skrev en biografi om det aka min BÄSTA bok. bild från filmatiseringen))

Nämen for real kändes så himla bra?? Hela Sortland är som "omringat" av berg, och fick typ tårar i ögonen varje gång jag kollade mot horisonten för det är så jävla vackert och tycker berg är så mäktiga. E bara att inse har redan blivit samma friluftsnörd som mina föräldrar.

Stötte på denna fina! Blev så chockad tänkte i en millisekund "det står en BISONOXE FRAMFÖR MIG" men insåg ganska snabbt att eh det är det ju kanske inte. det är "highland cattle"

Så vacker. Den var också otroligt nyfiken och följde mig konstant med blicken tills jag var helt utom synhåll för den.

Gick genom skog

Å fjäll

Stötte på fler fina djur! Och en del vandrare också.

Bergen i bakgrunden <3

Till slut var jag uppe på en av alla toppar som finns kring Sortland. Steiroheia hette denna. Åt min gurkmacka i det lilla huset där och skrev mitt namn i loggboken.

Uppifrån toppen såg man hela Sortland.

Sedan skulle jag bara ner igen... fötterna gjorde ont och det är ju inte riktigt lika roligt att gå till en utsikt som blir mindre och mindre mäktig en tvärtom.. Men men! Sov så himla gott den natten. Vandra är härligt.

en månad i eUROPÉ

Amsterdam - Berlin - Prag - Budapest - Belgrad - Split - Nice

Att skriva om allt vi gjorde, såg och kände denna resa skulle ta för lång tid och jag skulle aldrig palla. Så jag säger det lite kort; jag tågluffade Europa i en månad denna sommar! Med mina fanstastiska jäkla tjejor Verrr, Ellson och HannisPannis. Vi låg i parker och dansade till gatu-DJ i Amsterdam. Tittade på konst och hängde med en underbar australienare i Berlin. Drack frozen margaritas och klubbade i Prag. Badade i varma bad och åkte partybåt i Budapest. Lagade mat i vår lägenhet och fick Rakija av en tour-guide i Belgrad. Blev solbruna och åkte båt i Split. Gjorde goda drinkar och badade pool i Nice. Vi åt bönor och minimorötter, bodde i hostels med italienare, amerikanare och nya zeeländare, plankade kollektivtrafik och åkte uber, blev SPYDDA PÅ från ett fönster, spelade bingo och dansade, grät och skrattade, bråkade och kramades. Framför allt så dog vi inte innan Nice!!! it was amaze tack å hej

Flororna

I norra Uppland finns ett naturreservat vid namn Flororna. Dit kan man en sommardag ta med sina slitna gympadojor och lunch och vandra lite.

Efter lite mer än en timmes bilkörning var vi framme, jag, pappa och våra fina familjevänner.

Vi gick genom skog...

...och myr.

Spanade efter fåglar.

Så grönt !!!

Sedan hade vi lunchpaus. Pastasallad med oumph!

För pappas del hamnade det mesta av lunchen på marken...

Freddie.

Efter en liten regnskur letade sig myggen fram. Men alltså detta måste ju vara den godaste doften av alla!? Kan lukta på det hur länge som helst. Så mycket barndom.

Grönt å skönt. Behöver andas lite naturluft emellanåt för att fungera.

analog: spanien

Har äntligen framkallat min första analoga rulle! De första bilderna togs redan i okt/nov förra året, när jag och Tove var på mini-resa till Spanien. Förbered er på en bomb av analoga inlägg.

skidhelg

Förra helgen drog jag, Tobbe, Hugo, Jakob och Lydia upp till Björnrike för några dagar stugliv. Tänkte visa hur det såg ut med en blandning av mobil- och kamerabilder!

På fredag förmiddag kom de körandes från Sthlm och hämtade upp mig i ett soligt Uppsala. Med en smockfull baklucka och med oatly+skidor i takboxen begav vi oss iväg. Tobbe och Lydde turades om att sitta bakom ratten (var mäkta imponerad över deras grymma bil-färdigheter!!) medans vi andra åt kakor, lyssnade på hög musik och körde en och annan uganda-rwanda inspirerad lek. Max-mat i Gävle och 20 renar i Sveg och sedan var vi framme.

Tobbe och Hugo kastade sig direkt på middagen och vi andra gjorde tappra försök att värma upp stugan med brasa.

Oklart vad de lagade? Lydia sa att det såg ut som "något Faiza hade kunnat göra..." men det var mat och vi var hungriga. (och okej killar det smakade ganska bra!!!

På lördagen var det upp i ottan och ut i backen som gällde!!

himla härligt gäng detdär alltså <33

Det hade snöat hela natten och solen lyste. mkt bra dag med andra ord

Dock var det en hel del plusgrader vilket gjorde att den nykomna snön satte sig som tungt klister, något som gjorde Lydia aningen frustrerad haha..

Fast ändå väldigt glad <3

Lördagskvällen spenderades med en uppgraderad version av gårdagens gryta (taco-krydda löser allt), rappakalja och öl.

På söndagen blåste det så sjukt mycket, flera av de längre liftarna stängdes av. Ganska lugnt för oss som ändå ville chilla i parken hela dagen.

För fyfan så kul det var där! Ett par riktiga vurpor och en och annan blåtira kom till, men hey jag och Lydde satte våra första rails på brädan och var så jäkla nöjda! Plus också för att kunna sätta sig i backen och bara imponeras över alla grymma åkare som satte hopp som fick mig och Lydde att tappa hakan.

Sedan packade vi ihop stugan och chillade på verandan en stund innan vi tog bilen tillbaka mot storstäderna.

Och så var plötsligt en väldigt bra helg till ända. Tur att jag får se min älskade bräda igen om mindre än två veckor!

stugliv

Björnrike

Familjen å jag drog till stugan förra helgen. Mycket bilåkande i förhållande till skidåkning men oj så värt. Eftersom Kenya som bekant inte har så mycket av just snö så var det över ett år sedan jag var i fjällen, vilket jag tror är mitt längsta uppehåll någonsin. Älskar älskar älskar känslan av första åket med brädan <333 och mer blir det till jul!!! Fjällen gör mig lycklig.

älgsafari

I 18års-present av Tove fick jag ÄLGSAFARI. Alltså!!!! safari med älgar! Älskar henne

Det var så himla härligt. Att sitta på en kärra dragen av en traktor och titta på dessa fantastiska djur.

Lyssna på Leffe som gosade med älgarna som om det var hans familjemedlemmar.

Försiktigt klappa.

Fota med kameran, vilket det nästan inte känts som jag har gjort sedan Kenya.

Har ju nästan bara sett älg innan på bilresor genom Norrland när man halvsover i baksätet och pappa plötsligt skriker "ÄLG!!!" och så ser man ett horn skymta 100 meter bort. Nu var de såhär nära!!!!

vackra djur. tack tove <3

españñña

Salsa tequila corazon weheeey!!!! Jag, Tove och två billiga flygbiljetter mot en stad innehållande lite mer färg än uppsala för en helg.

Vad gjorde vi i spanien då? Typ åt. Här åt vi smoothies och frukt köpt av världens mysigaste farbror som bjöd på gratis fikon och clementiner.

och lite mindre instagram-vänliga bilder. Hör ni det barn!!! Verkligheten ser inte ut som instagrams redigerade flöde!!!

här hade vi ätit upp

Här var vi påväg att äta VÄRLDENS STÖRSTA pizza. Självutnämnde den till vinnare i guinness world records.

här åt vi inte! här promenerade vi på en pir

Frida och Tove visade mig alla deras smultronställe i staden som var (och är) deras hem. Som denna utkiksplats!

Dansa gjorde vi också mycket! För det är det roligaste som finns.

längst bak i taxin

Åk till spanien och ät och dansa vettja!!!! Delar med mig av ett livsråd som jag fått av guru: skolka så mycket du bara kan, snart kommer du inte gå i skolan längre och då kommer du inte ha det nöjet längre. hej svejs!

mer london!!

Här kommer lite mer London!!! Från kameran

Utsikten från balkongen. Eller balkong och balkong... krånglade mig ut genom fönstret till nå slags utrymme på en fots beredd med en mur som jag knappt kunde se över, där det uppenbarligen inte var meningen att man skulle stå.. Men... balkongen!!!

Mami <33 I det här rummet låg vi och svettades som grisar för AC var tydligen inte en grej och elementen som var inställda på bastuvärme gick inte att ändra på..

såklart <333 Här köade turister i två timmar för att få posa vid vagnen. Lärde mig också att man kan jobba som personen som står bakom dessa turister och slänger upp Gryffindor-halsduken när någon tar bild så det ser ut som den flyger.. mitt nya drömjobb <3

låtsades att jag fattade men fattade ingenting alls.. behöver mer matatu i mitt liv

vill bo!!!!

blir så lycklig av såpbubblor!!!!! älskaar

mm d va det... herrrååå

London

Tre dagar i London med mamma och lillsis. Snittade 20 000 steg om dagen vilket är synonymt med möra ben. Stora gator med stora affärer, små gator med kartor från 1700-talet och Harry Potter-utställningar, mat, metro, museum, Fantomen på Operan, människor som strömmar in och ut från alla möjliga håll och kanter. Iskall dusch i skållhett hotellrum, afternoon tea som man bör osv osv. London helt enkelt.

Göteborg genom mobilen

Göteborg

Göteborg // juni

Nog för att det suger att några av ens bästa vänner bor så långt bort som i Göteborg, men en bra sak är ju att man då kan hälsa på dem. Planka spårvagn tre dagar på raken, bada i havet, sova 7 pers i ett rum på urblåst luftmadrass, gå på museum, göra lerskulpturer och äta frukost i växthus. Så fort jag hittar nog billiga tågbiljetter kommer jag igen!!!!